Trudny czas przesilenia

Przesilenie wiosenne jest znane wielu osobom dorosłym – zmęczenie, senność, obniżona odporność dają się we znaki, dopóki nie zrobi się naprawdę ciepło i słonecznie. Dzieci zwykle są pełne energii, ale także mogą szybciej się zaziębiać. Dlatego w okresie wiosennym warto zadbać o właściwą dietę dziecka.

Continue reading

W jakich produktach znajdziemy bakterie kwasu mlekowego?

Bakterie kwasu mlekowego zapobiegają wzdęciom, zaparciom, poprawiają trawienie, podnoszą odporność organizmu. W naszych jelitach bakterii takich są miliony, dzięki czemu w jelitach dochodzi do procesów fermentacyjnych. Czasami trzeba ich organizmowi dodatkowo dostarczyć w postaci jedzenia bogatego w bakterie kwasu mlekowego czy probiotyków (od greckiego „pro bios” czyli “dla życia”) dostępnych w aptece.

Continue reading

Soki domowej roboty

Chociaż w każdym sklepie znajdziemy soki dla niemowląt i dzieci, czasami warto przygotować je samodzielnie. Tak, wiem, to wymaga czasu: owoce i warzywa trzeba umyć, obrać, wrzucić do maszyny, potem maszynę umyć, nie można gotowych soków długo przechowywać, trzeba wypić je od razu. Jednak domowy sok potrafi przekonać niejednego niejadka do dostarczenia sobie niezbędnych wartości odżywczych. Tylko jak zrobić domowy sok?

Continue reading

Elektrolity dla dzieci – dlaczego są tak ważne?

Elektrolity są bardzo ważnym składnikiem naszego organizmu. Zapewniają transport wody przez błony komórkowe, dzięki nim prawidłowo działa układ nerwowy, mięśnie, a ciało jest sprawne. Niestety wiele chorób, a nawet czynników pogodowych wpływa na to, że w organizmie może ich zabraknąć. Zwłaszcza gdy chodzi o dzieci.

Continue reading

Jak uniknąć zatruć w święta?

Święta to okres, kiedy często dochodzi do zatruć pokarmowych. Zatrucie może objawić się biegunką, ale biegunka u dziecka (sprawdź) szybko może zamienić się też w groźne dla życia odwodnienie. Poza tym, nikomu nie jest przyjemnie, gdy ma problemy żołądkowe, zwłaszcza w okresie, gdy dostęp do lekarza jest utrudniony. Niestety, w wirze świątecznych przygotowań często zapominamy o podstawowych czynnościach w kuchni, które są niezbędne dla utrzymania higieny.

Continue reading

Święta – dni wolne, ale nie od chorowania

Zbliżają się święta, bardzo wesoły czas i sporo wolnych od pracy dni. Jednak nie tylko my będziemy mieć wolne, ale także pracownicy służby zdrowia. W czasie świąt Bożego Narodzenia, 1 stycznia oraz 6 stycznia zwykłe przychodnie zdrowia będą zamknięte. Co więc zrobić, gdy nagle dziecko poczuje się źle? Gdy będzie skarżyć się na kaszel, katar, czy ból brzucha, wymioty, biegunkę?

Continue reading

Mleko – źródło witamin dla dzieci i rodziców

Zastanawiasz się czy i jakie mleko podawać dziecku? Na pytanie “czy”, pomimo głosów przeciwników odpowiadam: “tak, podawaj”. Mleko to bogate źródło witamin oraz minerałów, zwłaszcza wapnia niezbędnego do budowy kości. Oczywiście wapń obecna jest także w wielu innych produktach, choćby w migdałach czy sardynkach, jednak mleko w postaci napoju do picia, kakao, lodów, dodatku do płatków śniadaniowych jest tanie, łatwo dostępne, smaczne. Tylko jakie wybrać, by było najbardziej wartościowe?

Continue reading

Lody na lato – jedz i ciesz się zdrowiem

Uwielbiamy lody. Kochają je też dzieci. Lody kojarzą się z upałem, słońcem, latem, słodyczą, ale też z cukrem i tłuszczem. Jednak po ten deser w każdej wersji: owocowej, śmietankowej, czekoladowej, z bakaliami, po lody na patyku, w kubeczku, w wafelku, w gałkach czy z maszyny warto sięgać przez cały rok, bo mają wiele zalet.

Continue reading

Kaszka: zdrowe śniadanie, obiad, kolacja

Podstawą diety każdego, nie tylko dziecka, jest zdrowe i dość kaloryczne śniadanie. Oparte na węglowodanach i białku zapewni dobre samopoczucie i energię, nie tylko do pracy, zabawy, ale także potrzebną do ogrzania organizmu (niezwykle ważne jesienią i zimą) i do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Zastanawiasz się, jakie produkty wybrać na śniadanie dla dziecka? Zawsze dobra będzie kaszka. Continue reading